torstai 8. syyskuuta 2011

Shamanismi suomalaisessa suvessa


Juttuha on niin, että nykyään vielä monet käyttävät shamanistisia tekniikoita elämässään lähinnä varmaan itseymmärryksen lisäämiseen. Suomalaisessa muinaisessa kulttuurissa on selvästi elätty shamanistisessa maailmassa, jossa animismi on ollut tärkeä osa arkea. Erilaiset haltijat, maahiset ja henget olivat ennen muinoin hyvin läsnä olevia voimia. Tietäjäperinne on jatkumoa vuosisatojen tai -tuhansien aikana muodostuneesta kulttuurista, jossa tietäjä oli joko parantaja, suojelija, ennustaja, henkimaailman välittäjä sekä taikojen tekijä. Vanhoissa teksteissä suomalaisia pelättiin nimenomaan noitataitojen vuoksi, ja erityisesti lappalaiset ovat olleet tunnettuja näissä asioissa (lapinnoidat).


Kalevalassa puhutaan loveenlankeamisesta, josta tutkijat ovat tietääkseni yhtä mieltä, että kyseessä on viittaus transsitilassa matkaamiseen toisiin maailmoihin. Lapinshamaanien rummut ovat olleet merkittävä työväline, sillä rummuttamisen avulla shamaani pystyi saavuttamaan transsitilan, jossa aliseen siirtyminen oli mahdollista.
Shamanistisen maailmankatsomuksen mukaan maailma on kolmijakoinen: alinen, keskinen ja ylinen.

Eräs työni kuvaa (kuva alhaalla) tätä kolminaisuutta. Transsimatkat suunnataan aluksi aliseen, sillä sieltä voi hakea voimahenkiä auttamaan omaa matkaa (voimaeläin, toteemieläin). Kuvastaako voimaeläin eräänlaista alitajuista arkkityyppiä, joka heijastaa vain meidän psykologista voimaa alitajuisella tasolla. Transsimatkat suoritetaan meditatiivisessa transsitilassa, jossa itse visualisoidaan matka aliseen mielikuvituksen avulla kuvittelemalla todellinen luola/kannonkolo/aukko maahan, josta matkataan sitten aliseen. Kirjoittaja haluaa huomauttaa, että transsitekniikoiden käyttö ei edellytä mitään uskonnollista sitoutumista yhtään mihinkään. Rummutuksen avulla tehtävä visualisointimatka toimii niin kristitylle, muslimille, ateistille tai vaikkapa hinduille. Aasian buddhalaisissa uskonnoissa on vaikutteita perinteisestä shamanismista. Shamanismi on globaali asia :)
Kirjoittaja haluaa vielä muistuttaa, että liian dogmaattisesti ei kannata suhtautua mihinkään. Edelleenkin olen http://en.wikipedia.org/wiki/Robert_Anton_Wilson:in hehkuttaman ehkä-logiikan kannattaja. Ehkä, ehkä ei :=)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti